mandag 23. april 2012

Beste foto





























 L: 1/80 B: 4,5 ISO:100

Iden bak dette bildet var å få frem det karakteristiske tannhjulet. Jeg ville få frem så mye detaljer som mulig. Jeg ville vise hvordan noe moderne kan forfalle å gå i ett med naturen. I bakgrunnen ligger det en del visne blader. I mellomgrunnen er det en stokk mens tannhjulet ligger i forgrunnen. Det er gjentakelse i bildet. Gjentakelsen ligger i tannhjulet og i bladene. Det skaper en ro i bildet. Hard og myk kontraster mellom det harde metallet i tannhjulet og de myke bladene. Dette skaper spenning i bildet. Lyset er naturlig, lyst og direkte. Det er noen skygger i bladene som også fører til kontraster. Det er en spennende komposisjon med fine farger og detaljer. Det er veldig beskjært for å få frem mest mulig detaljer i tannhjulet og minst mulig av alt annet rundt. Jeg har bare redigert litt på curves i photoshop for å fremme tannhjulet enda mer. Canon EOS 550D. 

Grunnet til at jeg valgte dette bildet var at jeg syns det er en spennende komposisjon. Jeg fikk til bruken av blenderåpning. Jeg tok blenderåpningen i bruk på den måten at jeg fanget opp detaljene i et av objektene på bildet. I dette tilfelle er det tannhjulet som er i fokus mens det i bakgrunnen er uklart på grunn av den store blenderåpningen. Fargene sto fint til hverandre. Kontrasten mellom myk og hard er også stor. Noe jeg ville fremme med bruken av blenderåpningen. Jeg er fornøyd med resultatet. 

2 kommentarer:

  1. Spennende og fint komponert bilde Cathrine!

    SvarSlett
  2. Fint og godt komponert bilde:)

    SvarSlett