mandag 5. mars 2012

Fem kategorier del 1

Her er mine fem kategorier. Lys, vann, venner, komposisjon, selvvalgt tema og beste bilde. 


Lys





















Dette bildet ble tatt i forhold til en skoleoppgave som handlet om lys der lyset skulle være i fokus. Vi skulle ta bilder av egg. Jeg ville fange lyset på en fin og harmonisk måte. Jeg ville få frem forskjellige skygger og fargetoner som oppsto på egget. Det er kontraster mellom de lyse og de mørke partiene på eggene. Dette gir liv til bildet og skaper spenning. Dette bildet er tatt inne med en blanding av naturlig og kunstig lys. Det naturlige lyset kommer som et sidelys fra høyre og gir en kraftig slagskygge. Egenskyggen dominerer store deler av egget, mens høylyset bare skimtes på venstre side av egget. Bildet er tatt med et Canon EOS 550D kamera. Lukkertiden er på 1/80 blenderåpning er på f/5,6 og ISO er på 100. Det er bare redigert litt i curves for å fremme kontrastene i lyset. Jeg lærte mye om hvordan man an fange opp lyset på forskjellige og spennende måter for å skape ulike uttrykk. Jeg lærte også mye om hvordan man kan beskrive lyset. 

På dette bildet ville jeg bruke lyset for å fange bevegelsene. Det er mye liv og bevegelse i bildet som vises godt med bruken av lyset. Lyset setter menneskene i sentrum og gir dem all oppmerskomheten. Det er noe gjentakelse i bildet pågrunn av håndbevegelser og den oale hodeformen som går igjen. Lyset er unaturlig. Det er fargerikt og dempet. Faregene skaper en komplementærkontrast. Det er lite lys i rommet noe, det eneste lyset som er lyser på menneskene som setter fokus på dem. Bildet er tatt med e Canoon EOS 550 D kamera. Det er ikke redigert. Det jeg lærte med å jobbe med dette bildet var om hvordan jeg kunne fange bevegelser ved hjelp av lyset. Jeg lærte at lys kan gi spennende og ulike effekter. 

Vann





















Dette bildet er tatt ved Sandnes brygge. Idén bak bildet var å fange vannet og fryse bevegelsen. Dette fører til et meget kult bilde med mye liv og spenning. Jeg likte effekten vannet ga til bildet. Maren er i bevegelse mens kameraet er helt i ro. Det skapers en kontrast mellom vannet som er i bevegelse og det som ligger i ro. Det er noen ringer i vannet som skaper bevegelse. Det brusende vannet ligger i forgrunnen, i mellomgrunnen er skogene og i bakgrunnen er det stilleliggende vannet. Dette skaper en dybdefølelse. Lyset er naturlig. Det var en overskyet dag med litt tendenser til regn i luften. Lyset er klart og litt varmt. Lyset kommer ovenfra. Jeg jobbet mye med å finne ut hvilken lukkertid jeg skulle bruke fordi det gjelder å fryse bevegelsene. Det lærte jeg mye av. Jeg fikk forståelse for hvordan man bruker lukkertid for å fange bevegelser. Jeg endte opp med å bruke lukkertid på 1/6000, blenderåpning på f/6,3 og ISO på 3200. Det er tatt med et Canon EOS 550D kamera. De eneste redigeringene som er jort er på kontrastene, de er redigert i curves i photoshop. Alle redigeringsverktøyene finner du på adjustments.







Dette bildet er tatt en regnfylt dag i slutten av februar. Meningen med bildet var å fremstille vannet på en fin måte. Jeg ville få med dråpenes form og klarhet. Man kan se tegn til vår i bildet. Det består av varme og lekre farger. Greinene er i fokus sammen med dråpene. Mens bakgrunnen er uklar med lite detaljer som vises for å gi fokuset til dråpene. Bildet er beskjært for å fremme objektet enda mer. Det er noen gjentakelser i bildet som blir skapt av de rette linjene i greinene. Greinen er plassert midt i bildet som et klart oppmerksomhetspunkt. Lyset er klart og naturlig. Himmelen er overskyet, men solen klarer likevel sende gjennom stråler som gir et varmt lys og naturlig lys. Det er kontrast mellom de harde greinene og den myke bakgrunnen, som inneholder blader og trær. Lyset treffer dråpene på en vakker og spennende måte. Dette bildet er tatt med en lukker på 1/60, blenderåpning på f/5,0. ISO på 160. Bildet er minimalt redigert i photoshop, det eneste vertøyet som er tatt i bruk er curves. Jeg lærte mye om komposisjon, fokus og lukkertid på dette bildet.

Venner 
Meningen med bildet var å fange øyeblikket. Den fine sommerdagen delt med gode venner. Gleden som stråler fra ansiktene deres. Det varmende fellesskapet og det gode minnet. Jeg ville få med alle personene på bildet i tillegg til en del av bakgrunnen. Bildet gjør meg glad og får meg til å tenke tilbake på de lange sommerkveldene med gode venner. Menneskene på bildet er sentrert og blir dermed et interessepunkt som fanger blikket. I forgrunnen ligger gresset, mellomgrunnen finner vi menneskene og i bakgrunnen ligger det jordbrukslandskap. Det er en del horisontale og lodrette linjer. De finner man i åkeren i bakgrunnen og i plenen i forgrunnen. Dette fører til gjentakelse og dybde. Himmelen er hvit begrunn av skydekket som lyses opp av solen. Lyset er naturlig, vamt, dust og levende. Bildet er tatt med et Canon EOS 550D kamera. Det er gjort någen endringer i curves, noe på hue/sat og color balance, redigeringene er minimale, bildet er også litt beskjært. Lukkertiden er på 1/200, blenderåpningen er på f/9,0 og ISO på 100. 

Komposisjon








































Dette bildet ble tatt i Mars, årets første vårmåned. Idén bak bildet var å vise vårtegn. Himmelen er nesten skyfri og helt blå. Det er vårlige farger på åkeren i bakgrunnen. Man kan se at ting begynner å spire og at jorden begynner å bli varmt opp etter den kalde vinteren. Stråene i forgrunnen er i fokus mens åkeren i bakgrunnen er uklar. Stråene er plassert i det gylne snitt. Det skapes en kontrast mellom de harde strålende og den myke himmelen og åkeren. Komplementærkontrasten mellom den blå himmelen og den oransje åkeren gir en fin balanse i bildet. Det er en liten gjentakelse i bildet på grunn av stilken til stråene som er to rette linjer. Bildet er litt beskjært. Det er et naturlig og klart lys. Man kan se at solen er i ferd med å gå ned på variasjonen i blåtonene på himmelen. Det er noen skygger på stråene som skaper mer liv til bildet. Bildet er tatt med et Canon EOS 550D kamera. Lukkertiden er på 1/160 blenderåpningen er på f/10,0 og ISO er på 100. De små redigeringene som ble gjort er channel mixer +97,+1,+1,-2, color balance +3,-2,-2, hue/sat +1,-5,-2. Redigeringene er utført i photoshop, man finner verktøyene på adjustments. 








































Dette bildet er tatt i den botaniske hage i København. Den botaniske hage er fylt med planter som kommer fra hele verden. Dette treet fanget min oppmerksomhet og skilte seg betraktelig ut i det store omfagnet av planter. Meningen med bildet var å fremme treet på best mulig måte og sette det i fokus. De skarpe broddene er i fokuset i forgrunnen i bildet, stammen skaper en mellomgrunn mens plantene bak er i bakgrunnen. Fokuset er lagt på trestammen og dens utvekster. Der er en del skrå linjer som oppstår i greinene til plantene i bakgrunnen, det er også dannet rettelinjer som kommer av den tykke trestammen. Broddene skaper også linjer med sin trekantede form. Det er en dybde i bilde. Det gir også en form for gjentakelse. Bildet er også meget beskjært slik at stammen kommer enda mer i fokus. Det er et naturlig lys. Lyset kommer fra solen som skimter gjennom en overskyet himmel. Lyset gir kontraster mellom de forskjellige plantene på den måten at det treffer dem på forskjellige vinkler og lager forskjellige skyggevirkninger. De spisse broddene skaper et liv i bildet ved hjelp av lyset. De får en mørk flate under og en lys flate på oversiden. Det gir en spennende effekt. Bildet er tatt med et Canon EOS 550D kamera. Lukker er på 1/60 blenderåpning f/5,0 og ISO på 100. Bildet har små redigeringer. Redigeringene er gjort i photoshop. Jeg har redigert på color balance -2,+2,+5, Hue/sat -6, +12,+3 og exposure -0,14, -0,0020, 1,07 og litt på curves. Alle redigeringsverktøyene finner du på adjustments.



























Dette bildet er tatt av en silo som står like ved Vågen Videregåendeskole i Sandnes. Siloen er stor og grå. Jeg ville ta et bilde som viste siloens enorme høyde. Det ser ut som siloen går opp i det uendelige. Det er noen horisontale og diagonale linjer som fremmer følelsen av at siloen er uendelig. Bildet har dybde og er ganske beskjært. Lyset er naturlig. Himmelen er delvis skyfri med bare noen små lette skyer som tar lite av sollyset. Lyset er varmt på toppen av siloen og mørkt hvor den treffer
bakken, det skapes en stor kontrast mellom kald og varm, sidelys. Det blir også en kontrast mellom      det lyse og det mørke partiet. Bildet er tatt med et Canon EOS 550D kamera. Redigert i curves, color balance -12,-3,+8, hue/sat +1,-10,-9. Det er også redigert litt i curves. 

Når det kommer til komposisjon lærte jeg mye om hvordan man skal beskrive ulike komposisjoner.   Hvilke virkemidler som blir brukt og hvilke uttrykk de gir til bildet. Jeg lærte om hvor mye en god komposisjon har å si for å få best mulig bilder.

Boblen 
Bildene er tatt på en parkeringsplass på ruten i Sandnes. Meningen med bildene var å fange opp fine trekk med den søte wolsvagen bilen, boblen. 
På det første bildet ville jeg fange noen av boblens karateristiske trekk. De trillrunde lyktene som setter et retro preg på bilen. Det lange og trekantformede panseret med det lille håndtaket foran. Den søte frontruten og de små vindusviskerne. Bildet består av noen linjer i bakken som skaper gjentakelse, både vannrette og loddrette. Bildet har også en liten dybde pågrunn av at bilens front og midtpart er i fokus. Bakgrunnen er uklar for å fremme fokuset på bilen. Bildet er litt beskjært for å få med detaljene på bilen på en god måte. Bilen er fint lakkert med en glansfylloverflate som gir gjenspeiling til ting rundt den. Lyset er naturlig. Det er en delvis overskyet dag med noe sollys som skimter mellom skyene. Lyset er varmt og harmonisk til bildet. Gjenspeilingene skaper også liv og spenning i bildet. Lukkertiden er på 1/80, blenderåpningen er f/5,6 og ISO er på 100. Redigeringene er gjort i photoshop, jeg har bare redigert litt på color balance -6,+1,0 og hue/sat +2,-5,+4.


















































På det andre bildet ville jeg gå nærmere inn og studere bilens enkelte detaljer. Jeg studerte bilen og tok forskjellige bilder av forskjellige deler fra ulike vinkler. Jeg valgte å ta i bruk sidespeilet til bilen og bruke refleksjonen i speilet som en effekt. Bildet gir et nytt syn på bilen, der man legger merke til detaljer man ellers ikke ville ha oppdaget dersom man så på bilens helhet. Her er det noen rette og noen skrå linjer. Speilet er i forgrunnen, bilens panser er i mellomgrunnen mens bakken og bilene bak er i bakgrunnen. Bildet er meget beskjært for å få med de detaljene jeg ville ha med. Lyset er naturlig. Det er overskyet med naturlig sollys. Lyset er varmt, lyst, dust og behagelig. Lukkertiden er på 1/50, blenderåpningen er på f/4,5 og ISO er på 100. Redigert på color balance -6,+1,0 og hue/sat +2,-5,+4
Jeg lærte at det er spennende å beskjære bilder for å få med detaljer. Beskjæring kan også gi en spennende effekt og forandring i et bilde som ellers kan virke ganske vanlig og litt kjedelig. 

Dette var mitt selvvalgte tema. 

Mitt beste foto

























Jeg valgte dette bildet som mitt beste bilde. Bildet er tatt ved Sandnes brygge. Meningen med dette bildet var å fange vannets bevegelse. Jeg ville fange bevegelsen på en spennende måte slik at det ble en kul effekt. Vannet ga bildet mye liv og skapte stor bevegelse. Bildet er tatt på den måten at Maren beveger på beina slik at vannet spruter, mens kameraet ble holdt helt i ro. Bildet har en forgrunn som består av brusende vann, mellomgrunn med skoene og en bakgrunn som består av stilleliggende vann. Kontrasten mellom det brusende og det stille vannet skaper en stor variasjon i bildet. Det skaper også en dybdefølelse. Det er noen horisontale og noen diagonale linjer i bakken som skaper gjentakelse. Vannet som bruser skaper bevegelse mens det stilleliggende vannet skaper en ro og gir harmoni til bildet. Bildet er tatt på en overskyet dag med litt tendens til regn i luften. Lyset er klart, naturlig og lyst. Interessepunktet er på vannet som bruser opp mellom skoene. Lyset er varmt i forgrunnen og kaldt i bakgrunnen. Jeg lærte mye om lukkertid når jeg tok dette bildet. Lukekrtiden må stå på rett innstilling for at kameraet skal fange opp og fryse bevegelsen. Jeg prøvde meg frem for å se hva jeg måtte ha lukekrtiden på. Jeg endte opp med å få best resultat med en lukkertid på 1/6000, blenderåpning på f/6,3 og ISO på 3200. Bildet er tatt med et Canon EOS 550 D kamera. Jeg har bare redigert litt på kontrastene ved hjelp av curves i photoshop. Jeg valgte dette bildet som det beste fotoet fordi jeg ble veldig fornøyd med resultatet. Jeg fikk fanget opp bevegelsene på den måten jeg ønsket og fikk tatt et spennende og livlig bilde. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar